Bedrijfsvoering

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Toekomstbestendige organisatie

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De effecten van bezuinigingen uit het verleden en nieuwe ambities met daarbij behorende middelen leveren een bepaalde spanning op. Daarin licht de opgave om de basis op de te krijgen en mee te laten groeien en een gezonde en toekomstbestendige organisatie te blijven. Dat vraagt om goed werkgeverschap. Een rol dat in het kader van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) vanaf 2020 een nieuwe context krijgt.

1.

We richten ons op duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers. We continueren onze verzuim-inzet met extra inspanningen op het terrein van inzetbaarheid, re-integratie en verzuimbegeleiding. Door deze specialisering worden managers als casemanager en medewerkers intensiever ondersteund. In 2020 komt de volledige Risico Inventarisatie & Evaluatie van werkomstandigheden (RI&E) tot een afronding.
Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het noodzakelijk om een aantrekkelijke organisatie en werkgever te zijn voor (nieuwe) medewerkers. Middelen die we hiervoor hebben gekregen worden ingezet voor arbeidsmarktcommunicatie en het versterken van netwerken.
We werken aan vernieuwing van de introductie van nieuwe medewerkers en het introduceren van een “on-boarding”-programma. Hiermee sluiten de processen van werving & selectie, introductie en instroom beter op elkaar aan. Het doel hiervan is om nieuwe medewerkers zich sneller “thuis” te laten voelen en ingewerkt te krijgen.

2.

Een goed werkgever geeft het goede voorbeeld als het gaat om het bieden van arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en mensen met een beperking. In onze gemeente bieden we plaats aan een grote groep WSW-ers die in dienst zijn bij het groen en de schoonmaak. In 2020 willen we aanvullende plaatsen creëren voor de participatiedoelgroep. We verwachten dat vanuit het rijk uitsluitsel komt over de definitie rondom participatieopgave. Op basis daarvan formuleren we een doelstelling naar de toekomst.

3.

Aandacht voor medewerkers die tijdens de Corona crisis onder aangepaste omstandigheden het werk moesten doen

We zagen dat medewerkers in verschillende doelgroepen moeite hadden met alle corona maatregelen. Zowel privé als op het werk. Daarom is in de organisatie aandacht besteed aan het welzijn, fysieke en de mentale gezondheid van onze medewerkers.
Daarnaast leverde het bestrijden van de corona crisis voor veel groepen extra werk op. Voor het zorgvuldig prioriteren en bewaken van grenzen is aandacht besteed op alle niveaus in de organisatie.
Voorbeelden van activiteiten zijn de dagelijkse updates naar de medewerkers om binding te houden met het werk, leuke initiatieven onder medewerkers waaronder een digitale kerstviering, een PSA onderzoek en medewerkersonderzoeken over werken tijdens corona om gevoel te houden bij wat er leeft onder medewerkers.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40