Bedrijfsvoering

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Toekomstbestendige organisatie

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het tempo van innovatie in de wereld ligt hoog. Technologische ontwikkelingen en digitalisering halen vrijwel dagelijks de krantenkoppen. Voor onze gemeente is het ondoenlijk om voorop te lopen, maar we willen wel een slimme volger zijn die kansen pakt als die zich aandienen. Om innovaties op waarde te schatten en ze gericht in te kunnen zetten, hebben we een slagvaardige organisatie nodig.

Mensen

1.

Sociale innovatie is gericht op de optimale ontplooiing van talent in de organisatie. We werken aan kennismanagement om de aanwezige kennis en kunde breder beschikbaar te maken. Daarvoor richten we een interne academie op waar medewerkers hun expertise delen in de vorm van trainingen, workshops en inspiratiesessies. Met de technische realisatie van een nieuw, sociaal intranet hebben we een interactief instrument in handen dat we inzetten om verbindingen tussen mensen binnen de organisatie te versterken.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Proces en organisatie

1.

We richten onze organisatie in om mee te kunnen bewegen met veranderingen in de buitenwereld. Met principes uit Lean en Agile verbeteren we onze werkprocessen en in pilotprojecten experimenteren we met nieuwe vormen van werken en samenwerken. We gaan vaker in de keuken kijken van andere gemeenten om daarvan te leren. We zetten waarderend vernieuwen in als methode om innovaties te ontdekken, te begrijpen en te bevorderen. Om externe innovaties beter te kunnen benutten investeren we in relaties met marktpartijen.

Het effect van de coronamaatregelen leidde tot vertraging op het voorgenomen aantal Lean-trajecten. Het is moeilijker om via digitale instrumenten teamgericht volgens lean en agile methoden samen te werken. In 2020 is geïnvesteerd in de kwaliteit van de medewerkers die zijn verbonden aan het leanteam. Een positief effect van de coronamaatregelen is dat digitaal nieuwe vormen van werken en samenwerken zijn ontstaan.
Het kijken in de keuken bij andere gemeenten heeft door de coronamaatregelen een ander doel gehad. Namelijk het delen van informatie omwille van de bedrijfscontinuïteit.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Systemen

1.

We vervangen zoveel mogelijk papieren stukken door digitale bestanden (substitutie). Digitale trends, zoals de slimme stad, kunstmatige intelligentie en het internet der dingen volgen we. Net als innovaties die partners, zoals de VNG, ons bieden. Daarbij maken we steeds de afweging of we een kans willen en kunnen benutten. Een aanzienlijk deel van onze softwareapplicaties is verouderd. Waar nodig updaten we ze met nieuwe beschikbare functionaliteiten die ons dagelijks werk beter ondersteunen. Daarmee maken we verdere digitalisering mogelijk, zowel van onze eigen werkprocessen als van de diensten die we inwoners en bedrijven bieden.

De voortgang op substitutie werd gehinderd door corona. We hebben door substitutie in 2020 40 meter archief bespaard. Voor 83 processen zijn de inkomende papieren stukken vervangen door digitale bestanden. Deze processen zijn met prioriteit gesubstitueerd, omdat dit de processen zijn waarvan de inkomende post centraal verwerkt werd. Voor de uitgaande poststromen zijn techniek en processen in 2020 in gereedheid gebracht. We hebben bij twee processen (doelenplannen Geynwijs en uitgaande facturen) de papieren uitgaande stukken ook omgezet naar digitaal.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40