Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Versterking eigen kracht

Doel 1: inwoners hebben grip op hun leven
Doel 2: Inwoners zetten zich in voor elkaar
Doel 3: Weg vinden naar informatie, ondersteuning en hulp
Doel 6: Jeugd grijpt kansen om zelfstandig positie te verwerven

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

We zetten in op preventie door het versterken van de pedagogische basisinfrastructuur, met een focus op het opvoeden en opgroeien van jeugdigen. In 2020 wordt op basis van de bevindingen uit onderzoek in 2019 geëxperimenteerd preventieve activiteiten rond veerkracht en beschermende factoren. We richten ons vooral op het voorkomen van (zware) psychische problemen bij jeugdigen, vanwege echtscheidingsproblematiek ouders en het voorkomen dat jeugdigen in jeugdcriminaliteit komen. Dit wordt in samenhang met de meerjarenopgave welzijn vormgegeven voor o.a. jongerenwerk (MOvactor) en groepswerk (Santé).

In de  Meerjarenopgave Welzijn  is de rol en samenhang voor o.a. jongerenwerk en groepswerk duidelijk uitgeschreven. De niet-volledige bemensing van het jongerenwerk bij MOvactor heeft de nodige aandacht gevraagd binnen de gevoerde gesprekken.
Door de financiële opgave Sociaal Domein zijn er geen middelen beschikbaar voor het vergroten van de inzet op oudernetwerken in Nieuwegein. Met betrekking tot voorkomen van criminaliteit is de interventie Alles Kidzzz begin dit jaar geselecteerd. Door de financiële opgave Sociaal Domein is een andere financieringsbron gevonden dan de Transformatieagenda.
Er is succesvol ingezet op Villa Pinedo met een campagne/platform waar jongeren met gescheiden ouders elkaar online weten te vinden. Zij zijn ingezet om psychische problemen, als gevolg van echtscheidingsproblematiek, bij jeugdigen te voorkomen.
In oktober 2020 heeft Nieuwegein voor de eerste keer meegedaan aan de Week van de Opvoeding samen met lokale partners binnen de pedagogosche basisinfrastructuur. Naast bestaande activiteiten zijn ook extra activiteiten georganiseerd, door Corona was de interesse helaas beperkt. Succesvol was dat via social media veel inwoners zijn bereikt waarmee ons preventieve aanbod zichtbaarder is geworden.

2.

Voorzorg (een GGD-programma van jeugdgezondheidszorg) is sinds het najaar van 2019 beschikbaar als veerkracht herstellende interventie voor jonge (tiener)ouders met veel risicofactoren. Bekendheid van dit programma bij onze lokale partners vraagt de aandacht in 2020. Eind 2021 wordt geëvalueerd of deze interventie structureel wordt ingezet.

In 2020 is er veel bekendheid gegeven aan VoorZorg en zijn er 4 trajecten gestart. Deze ondersteuningstrajecten starten in de zwangerschap en lopen door tot dat het kind ruim 2 jaar is.

3.

Sinds 2018 worden, binnen buurtgezinnen, vraaggezinnen aan steungezinnen gekoppeld. Het aantal koppelingen is aanzienlijk en hieruit blijkt dat er voorzien wordt in een behoefte vanuit het informele netwerk. Er wordt nu gewerkt aan de structurele bekostiging per 2020 van deze inzet.

Buurtgezinnen, als pilot vanuit het programma Kansen voor Jeugd, is een succesvolle, geslaagde preventieve interventie gebleken. We hebben inmiddels de subsidiëring van buurtgezinnen opgenomen in de subsidieregeling waardoor de structurele bekostiging voortaan gewaarborgd is. Het aantal nieuwe koppelingen in 2020 bedraagt volgens afspraak 15.

4.

We blijven het voorlezen thuis stimuleren door vrijwilligers van Bibliotheek de Tweede Verdieping, in gezinnen waar kinderen onvoldoende opgroeien met de Nederlandse taal.

In 2020 zijn 37 kinderen in 30 gezinnen bereikt met het voorlezen thuis (taalvisite). Dit is wat minder dan het voorgenomen aantal van 40 à 45 gezinnen. Door de lockdown kon het voorlezen thuis niet geheel doorgang vinden. De gezinnen (en vrijwilligers) zijn op andere manieren ondersteund (tips over contact onderhouden gezinnen, digitaal voorlezen, thuis afleveren van echte boeken, gebruik online bieb en luisterboeken, uitnodigen webinar etc.). In tegenstelling tot andere jaren is taalvisite tijdens de zomervakantie doorgegaan.

5.

We verbeteren de kansen voor kinderen met (dreigende) onderwijsachterstanden in de komende jaren. In juli 2019 heeft het college hiervoor het uitvoeringsplan geaccordeerd. Ingezet wordt met name op vergroten ouderbetrokkenheid, gebiedsgerichte interventies (Wijkersloot, Jutphaas en Batau-Noord), verbeteren overgang voorschoolse naar vroegschoolse voorziening, wettelijke verplichtingen (16 uur aanbod voorschoolse educatie, HBO-inzet), coördinatie.

In 2020 zijn, ondanks de corona-crisis, veel activiteiten vanuit het onderwijskansenbeleid (door)ontwikkeld. Zo zijn er twee Educatief Verbinders gestart, die werken binnen de educatieve zones in Nieuwegein waar de (taal)achterstanden het grootst zijn. Zij hebben als doel inwoners en professionals te verbinden en (taal)activiteiten aan te jagen. Voorbeelden van succesvolle projecten zijn: de Zomerschool, Nederlandse taalles voor ouders van basisschoolkinderen en de professionele leergemeenschap waar professionals samenkomen én leren. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar een universeel overdrachtsformulier ontworpen met als doel geen informatie verloren te laten gaan wanneer het kind van de kinderopvang naar de basisschool gaat.
Helaas zijn veel activiteiten op het gebied van ouderbetrokkenheid op de peuteropvang en op de basisscholen vanwege de corona-maatregelen niet doorgegaan. Deze activiteiten hebben in aangepaste vorm plaatsgevonden of zijn verschoven naar 2021.

6.

We gaan de aanbevelingen van de pilot over zorgvragen jonge kinderen in de kinderopvang opvolgen door het inzetten op meer zorgcoördinatie. Dit zorgt ervoor dat kinderen eerder op de juiste (onderwijs)plek komen en waarbij de ouders betrokken zijn. De mogelijkheden voor een structurele borging per 2020 worden onderzocht,

De pilot hebben we structureel kunnen borgen door een samenwerking te starten tussen Geynwijs, Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) en Kinderopvang, waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen 0-2 jaar en 2-4 jaar.

7.

We agenderen de volgende onderwerpen met de samenwerkingsverbanden PO en VO, schoolbesturen en mogelijke andere partners in het licht van de Nieuwegeinse Educatie Agenda op basis van actualiteit en uitwerking programma Kansen voor Jeugd:
1. Onderwijshuisvesting
2. Onderwijskansen (voorheen onderwijsachterstanden)
3. Passend Onderwijs (en de aansluiting met Jeugdhulp)
4. Voortijdig schoolverlaten
5. Ontwikkelingen binnen- en buiten de school in de wijk

We zijn en blijven in gesprek met het onderwijs op de aangegeven thema’s. Dit doen we in breed verband op het NEA-overleg, maar ook in kleiner verband op thema en vanuit diverse disciplines. Voor onderwijshuisvesting is, naast concrete nieuwbouwplannen, in nauw overleg met de schoolbesturen een start gemaakt met een breedschalig onderzoek. Alle activiteiten binnen het OKB (onderwijskansenbeleid), zoals de Zomerschool en taallessen voor ouders op scholen zijn en worden samen met het onderwijs en de kinderopvang uitgevoerd. Over de aansluiting op de jeugdhulp wordt continue met het onderwijs en de kinderopvang gecommuniceerd op alle niveaus. We hebben een notitie Leerplicht en de ambtsinstructie Leerplicht en RMC vastgesteld. Er is een nieuw regionaal VSV-Programma vastgesteld waar we in nauw overleg met het ROC MN uitvoering aan geven en ook met betrekking tot de corona-maatregelen in het onderwijs zijn we sinds maart 2020 zeer frequent in overleg met het onderwijs en de kinderopvangorganisaties om gezamenlijke afspraken te maken en alles zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen.

8.

We volgen de ontwikkelingen met betrekking tot een havo/vwo aanbod voor kinderen die buiten de bestaande zorg van VO-scholen vallen en die we niet naar het SO willen zien vertrekken buiten Nieuwegein.

Gesprekken hierover in het kader van passend onderwijs en Onderwijszorg-arrangementen (OZA) vinden regelmatig plaats in regionaal verband met de samenwerkingsverbanden, maar ook met individuele VO-scholen en in de OZA-werkgroep. De samenwerkingsverbanden zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor een dekkend aanbod.

9.

Vanuit de projectmatige Thuiszittersaanpak werken we via de educatieve agenda aan het terugdringen van het aantal thuiszitters, de duur van het thuiszitten en het aantal kinderen met een vrijstelling van onderwijs, o.a. door het volgen van, maar ook ontwikkelen van Onderwijs-Zorg-Arrangementen (OZA’s).

De project 'Thuiszittersaanpak Lekstroom' is beëindigd m.i.v. 2021. De evaluatie is in 2020 voorbereid en akkoord bevonden in het BPSDL van november 2020. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2021 aan u ter informatie toegezonden.

10.

We evalueren de Thuiszittersaanpak en werken toe naar structurele inbedding ervan.

Zie hierboven (activiteit 9).
De aanbevelingen in de evaluatie zijn reeds ingebed en/of toegevoegd als opdrachten of aandachtsgebieden aan de Regionale Educatieve Agenda. Er is een procesregisseur REA aangesteld. Een regionaal leerplicht-coördinator wordt in 2021 geworven.

11.

Gemeente, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden voeren in 2020 in de vorm van een Regionale Educatie Agenda op overeenstemming gericht overleg (OOGO) over het ondersteuningsplan van samenwerkingsverband PO Profi Pendi.

In juni 2020 is het OOGO gevoerd over het ondersteuningsplan van Profi Pendi en sinds de goedkeuring ervan door onderwijspartijen is het plan van kracht en geïmplementeerd. Dit leidt tot betere samenwerking in de ondersteuning van leerlingen in het primair onderwijs.

12.

We ondersteunen initiatieven gericht op de aansluiting bij het bedrijfsleven en stimuleren bedrijven actief tot samenwerking met het beroepsonderwijs, o.a. voor stage- en leerwerkplekken.

Vanuit de Economische Visie werken we actief aan de verbinding tussen beroepsonderwijs en arbeidsmarkt. In 2020 is een start gemaakt met een brede bijeenkomst tussen het ROC en Nieuwegeinse werkgevers. Dit heeft tot concrete nieuwe initiatieven geleid voor een betere aansluiting en wordt in 2021 voortgezet. Verder hebben we verschillende sociale initiatieven op het vlak van werk en opleidingen gefaciliteerd, bijvoorbeeld met de sociale coöperatie Stek-up en via Social Return On Investment.

13.

In de planvorming van de nieuwbouw van onderwijshuisvesting worden groene en beweegvriendelijke schoolpleinen meegenomen.

Groene en beweegvriendelijke schoolpleinen is het uitgangspunt voor nieuw aan te leggen schoolpleinen. In 2020 zijn geen concrete plannen gemaakt voor schoolpleinen.

14.

Voor bestaande scholen stimuleren en faciliteren we initiatieven vanuit het programma BuitenWijs.

Ondanks corona zijn in 2020 de uitleningen van leskisten en de natuur in de klas producten doorgegaan. De buitenlessen en enkele andere activiteiten zoals advies en begeleiding projecten zijn vanwege corona in zeer beperkte mate gerealiseerd.

15.

In 2020 wordt vanuit het Plan Onderwijshuisvesting en Sportaccommodaties voor de wijken Doorslag en Vreeswijk verder gegaan met de ontwikkeling, samen met ouders, bewoners en schoolbesturen. Tevens wordt gestart met de ontwikkeling van een plan voor Batau Noord. Gezien de ontwikkelingen in Fokkesteeg zal een studie worden gedaan naar het maatschappelijk vastgoed in de wijk.

Voor Doorslag is in 2020 gewerkt aan afronding van het onderzoek zoals gevraagd is in de motie M6. Ons voorstel over de afhandeling van de motie komt in de raadsvergadering van maart 2021 aan de orde.
Voor Vreeswijk hebben wij de gesprekken met Stichting Meander hervat na een bestuurlijke wissel. Aan de kant van Meander was de planontwikkeling stil komen te liggen.
De ontwikkeling van Batau Noord en Fokkesteeg wordt meegenomen in het onderzoek naar vernieuwing van scholen in Nieuwegein (vitale toekomst voor scholen in Nieuwegein). Dit onderzoek is in 2020 voorbereid. U wordt hierover in 2021 nader geïnformeerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40