Doel 3: Weg vinden naar informatie, ondersteuning en hulp
Doel 4: Inwoners met een beperking doen meer mee
Doel 5: Inwoners met bijstandsuitkering vinden betaald/onbetaald werk
Doel 6: Jeugd grijpt kansen om zelfstandig positie te verwerven
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
1. | We versterken en realiseren laagdrempelige algemene voorzieningen op het gebied van ontmoeting, maatjes, vervoer, netwerkversterking, informatie en advies om het zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen te faciliteren. | In 2020 hebben we de activiteiten gericht op ontmoeting maatjes en netwerkversterking, ondanks Corona, gecontinueerd. De organisaties hebben een alternatief aanbod gecreëerd om eenzaamheid tegen te gaan. |
2. | De huidige recreatieve vormen van de maatvoorziening dagbesteding proberen we zoveel mogelijk onder te brengen in de algemene voorziening in de wijk (laagdrempelig en preventief). Inclusie is leidend en we gaan uit van een groeimodel en een mix van doelgroepen. Inwoner(initiatieven) en welzijn- en zorgpartijen zijn aan zet op verschillende locaties in de wijk. | Als gevolg van de bijgestelde ambities door de financiële opgave hoort deze activiteit bij de categorie vertraagde projecten. |
3. | We focussen in de aanpak van eenzaamheid op het beter vinden en opvolgen van signalen van eenzaamheid. Zo doen we mee aan het landelijke programma 'Eén tegen eenzaamheid', van daaruit passen we een goed voorbeeld toe in Nieuwegein: het opzetten van een meldpunt Eenzaamheid. | In het kader van de financiële opgave die wij met betrekking tot het Sociaal Domein die wij dit jaar hebben opgepakt, hebben wij besloten deze activiteit vooralsnog niet uit te voeren. De aanpak van eenzaamheid wordt nu onderdeel van de “Vitale wijken aanpak” en zal daar verder uitgewerkt worden. |
4. | De provincie Utrecht en alle gemeenten in de provincie Utrecht werken aan vernieuwing van het doelgroepenvervoer. | In het voorjaar van 2020 hebben we samen met de Lekstroomgemeenten een Plan van Aanpak opgesteld om per 2024 tot een vernieuwde invulling van het Wmo-vervoer in de Lekstroomgemeenten te komen. |
5. | We bereiden een sluitende integrale aanpak laaggeletterdheid voor waarin ook de verbinding met onderwijsachterstanden wordt geborgd, in Nieuwegein met Prago en de Stichting Bibliotheek Nieuwegein (SBN) en zo mogelijk in Lekstroom. |
|
6. | We continueren de in gang gezette wijkzorginfrastructuur voor ouderen en stimuleren dat (in)formele zorg in de wijk meer als team/netwerk gaat samenwerken rondom kwetsbare ouderen. | Dit is uitgewerkt in de Meerjarenopgave Welzijn 2021-2024. |
7. | We zetten in op borging van de nieuwe vorm van arbeidsmatige activering die meer gericht is op perspectief en uitstroom naar (on)betaald werk en sluiten zo aan op het werkteam. | Inwoners maken steeds meer gebruik van arbeidsmatige activering als opstapje naar (on)betaald werk. |
8. | We zetten in op lokale doorontwikkeling van de maatregelenmix participatie, in samenwerking met Werk en Inkomen Lekstroom (WIL), ondernemers, opleidingen en zorgaanbieders. We sluiten daarbij aan bij de vraag van inwoners en leveren maatwerk om inwoners te helpen om stappen te zetten op de participatieladder. | Als gevolg van de corona-crisis waren er minder mogelijkheden voor werkleertrajecten. We hebben ingezet op wat wel mogelijk was, op uitvoering van de Tozo-regeling (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) en een regionaal matchingsteam voor nieuwe instromers in de bijstand. In het werkteam zijn trajecten in maatwerk voortgezet binnen de mogelijkheden. |
9. | We zetten voor kwetsbare jongeren in op doorstroom naar vervolgonderwijs en werk. | Als gevolg van de corona-crisis zijn er minder mogelijkheden voor jongeren om uit te stromen naar werk. Ondersteuning heeft vertraging opgelopen doordat dit deels alleen digitaal mogelijk was en door inzet van werkcoaches bij de Tozo-regeling. De doorstroom naar vervolgonderwijs werd bemoeilijkt door een groot tekort aan stages. Corona geeft voor sommige jongeren extra uitdagingen in het vasthouden van motivatie, het vinden van een stageplek en begeleiding tijdens de opleiding. |
10. | Voortbordurend op het plan van aanpak statushouders 2018 werken we nog steeds aan snelle inburgering en integratie (participatie). Dit plan wordt in 2019 geactualiseerd. De focus ligt op participatie en statushouders duurzaam aan het werk krijgen. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met Steunpunt Vluchtelingen Nieuwegein, WIL en het Lokaal Werkteam. Tegelijk wordt er voorbereid op de wijziging van het inburgeringsstelsel per 1 januari 2021, vanaf dat moment wordt de gemeente weer verantwoordelijk voor inburgering. | Eind 2019 hebben wij het geactualiseerde Plan van Aanpak in de vorm van een Voortgangsrapportage naar u gestuurd. We hebben de voorbereidingen voor de nieuwe inburgeringswet geïntensiveerd (op lokaal niveau en in Lekstroom- en U16-verband). |
11. | Met betrekking tot huisvesting van statushouders hanteren we nog steeds als uitgangspunt de Luifelstede, hier kan men alvast starten met inburgeren en Nieuwegein leren kennen. Steunpunt Vluchtelingen Nieuwegein start met de maatschappelijke begeleiding zodra men intrek neemt in Luifelstede. Door het Innbetween project in Luifelstede maken statushouders sneller kennis met andere inwoners uit Nieuwegein. Vanuit de Luifelstede stroomt men door naar een reguliere woning. | In 2020 hebben we niet alleen de taakstelling voor de te huisvesten statushouders over 2020 gerealiseerd, maar ook de eerder opgelopen achterstand geheel weggewerkt. |