Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Versterking eigen kracht

Doel 1: Inwoners hebben grip op hun leven
Doel 3: Weg vinden naar informatie, ondersteuning en hulp
Doel 6: Jeugd grijpt kansen om zelfstandig positie te verwerven

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

We gaan door met de implementatie van onze preventieaanpak, enerzijds gericht op ingrijpende levensgebeurtenissen en anderzijds op jongeren.  

We hebben de implementatie van de preventieaanpak doorgezet. Het onderwerp ingrijpende levensgebeurtenissen heeft in 2020 echter voorrang moeten verlenen aan het bespreken van de impact van de corona-crisis op de (schuld)hulpverlening op verschillende doelgroepen.

3.

We verbeteren de toegang en de signalering van armoede- en schuldenproblematiek door nauwer samen te werken met partners in de stad.

  • Het boekje ‘Rondkomen met weinig geld in Nieuwegein’ is in samenwerking met alle partners vernieuwd. Hierin staat per organisatie de route naar- en eisen voor hulp beschreven.
  • Met de uitvoering en evaluatie van projecten Vindplaats Schulden en Vroeg Erop Af, loopt WIL landelijk samen met een aantal andere gemeenten voorop in vroegsignalering.
  • We hebben ons voorbereid op de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) per 1 januari 2021.

4.

We ontwikkelen onze ondersteuning bij schuldenproblematiek verder door met gedragswetenschappelijke inzichten als ondergrond.

Eind 2019 hebben wij besloten deel te nemen aan het Consortium Armoede & Schulden vanuit de Wageningen Universiteit en de Radbouduniversiteit Nijmegen. Dit consortium doorloopt een driejarig onderzoekstraject, waarbij een of meerdere interventies geïmplementeerd en getoetst worden. Na een aanloop in 2020 kiezen we met de aangesloten leden in 2021 concrete interventies en passen deze toe op de lokale context van Nieuwegein. De universiteiten doen daarbij onderzoek naar de werkzaamheid van deze interventies. In het consortium willen we samen optrekken met de Regiodeal/ de Vitale Wijkenaanpak.

5.

We ronden de pilot de MAATWERKplaats af en evalueren deze. Casussen die stuklopen op rechtmatigheidsvraagstukken worden in de MAATWERKplaats door professionals ingebracht om zo tot effectievere en goedkopere ondersteuning te komen.

De evaluatie vindt in 2021 plaats.

6.

We gaan door met de implementatie van de opbrengsten uit de pilot Schuldenvrij. In de pilot Schuldenvrij is een aantal huishoudens (alleenstaanden en/of gezinnen) met schulden in 2018 en 2019 intensief begeleid door professionals die zijn opgeleid in de methodieken Krachtwerk en Mobility Mentoring.

De Pilot Schuldenvrij is afgerond.  
Krachtwerk wordt inmiddels breder toegepast binnen de gemeente en verwante organisaties. Bij WIL zijn zo goed als alle schuldhulpverleners getraind. Bij Santé Partners zijn na de laatste trainingsronde ook alle maatschappelijk werk en sociaal raadslieden getraind. De trainingen worden in 2021 doorgezet.

7.

We verbeteren de ondersteuning aan jongeren tussen de 18 en de 27 jaar met schulden, om hen in staat te stellen hun opleiding af te maken of een baan te vinden.

Het boekje GeldWijzer Bijna 18 is in 2020 ontwikkeld in samenwerking met het Nibud. Dit boekje informeert jongeren die 18 jaar worden (en hun ouders) over wat er allemaal verandert wanneer je 18 wordt. Het boekje wordt per post verstuurd aan alle jongeren die 18 worden, samen met een verjaardagskaart namens de gemeente. Het boekje is ook verdeeld onder maatschappelijk partners.
In 2021 pakken we de ondersteuning aan jongeren verder op (doelgroepgerichte communicatiestrategie, jongerenloket, jobhunter).

8.

We verbeteren de ondersteuning aan werkende armen en richten ons daarbij op zowel werkenden in loondienst als ZZP’ers.

In 2020 was bedacht om in samenwerking met de Rabobank een zogenaamde ‘Digizine’ te ontwikkelen voor werkgevers over werknemers met schulden. Na contact met meerdere ondernemers bleek Nieuwegein dat er (nog) geen vraag is naar een dergelijk Digizine. De verwachting is dat ondernemers meer met de financiële problemen van hun werknemers te maken krijgen wanneer de overheidssteun gerelateerd aan de corona-crisis afneemt. In 2021 willen wij hier bij en met de te ontwikkelen doelgroepgerichte communicatiestrategie op inspelen.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40