Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Leefbaarheid

Thema Leefbaarheid Doel 2: Een stad die kwalitatief goede/voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

Inzetten op beleving, bruikbaarheid en bezetting van de (fiets)parkeer-voorzieningen, samen met de winkeliers, ondernemers en maatschappelijke partners in de binnenstad, resulteert in tevreden bezoekers die langer blijven (en naar verwachting meer uitgeven). Uiteindelijk leidt dit tot een gunstigere parkeerexploitatie.

Voor de ontwikkeling van de parkeerexploitatie: zie de toelichting bij de financiële afwijking en de paragraaf Parkeren.

2.

In de zomer van 2020 wordt de parkeergarage Cityplaza gerenoveerd (ledverlichting aanbrengen, schilderwerk uitvoeren en interne bewegwijzering verbeteren).

De uitvoering van de renovatie van de parkeergarage Cityplaza is vertraagd. Er kon eerst niet worden gestart met één van de belangrijkste onderdelen, de nieuwe verlichting, vanwege een juridisch geschil. Direct daarna vertraagde de productie van de verlichtingsarmaturen omdat de fabriek minder kon produceren vanwege corona. Eind 2020, vanaf de tweede lockdown, zijn de verlichtingswerkzaamheden gestart. In het voorjaar is de parkeergarage ook deels herbestraat. Alle andere onderdelen volgen.

3.

Daarbij worden in deze parkeergarage ook (extra) parkeerplaatsen gecreëerd voor gehandicapten, gezinnen en elektrische auto’s. .

De uitvoering is vertraagd en start in 2021. Behoudens de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto's. Hieraan zijn zeer hoge kosten voor brandveiligheidseisen verbonden. Die investering zijn niet begroot. Daarom wordt dit nu niet gerealiseerd en kijken we voorlopig naar meer betaalbare oplossingen buiten de parkeergarage, mede in relatie tot ontwikkelingen in City West.

4.

Ontwikkelingen fietsparkeren binnenstad

Het nieuwe contract voor het stallingsbeheer is afgesloten met U-Stal. Eind 2020 is het "Integraal fiets-parkeerplan binnenstad Nieuwegein" opgeleverd. Dit plan, opgesteld op basis van input door interne en externe experts, richt zich op het parkeren van de fiets in de binnenstad van Nieuwegein in relatie tot de op handen zijnde stedelijke ontwikkeling en de positie van de binnenstad in het lokale en regionale (snel)fietsnetwerk. Gekoppeld hieraan is ook het "Functioneel en technisch Plan van Eisen fietsenstallingen" beschikbaar gekomen. Dit PvE vormt vanuit de gemeente bezien de basis bij de fysieke inrichting van toekomstige  stallingsvoorzieningen, zowel openbaar als privaat. Tot slot is een onderzoek afgerond naar de subsidie-mogelijkheden die diverse hogere overheden bieden voor openbare stallingsvoorzieningen.

5.

Afhankelijk van het type ontwikkeling faciliteren wij het (dubbel)gebruik van (fiets)parkeervoorzieningen en stimuleren wij het gebruik van deelauto’s en elektrische auto’s.

De parkeerbalans van de binnenstad biedt inzicht in de mogelijkheden hiertoe. Voor een goed inzicht moet de parkeerbalans worden geactualiseerd. De voorbereiding van de actualisatie zijn in het najaar 2020 gestart. Het faciliteren is niet vanzelfsprekend. Nieuwe ontwikkelingen moeten altijd aan de meest actuele gemeentelijke parkeernorm voor zowel auto- als fietsparkeren voldoen.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40