Leefomgeving en veiligheid

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Veiligheid

Thema Veiligheid Doel 1: Sociale Veiligheid en criminaliteit

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2017-2020 zijn ambities benoemd op het gebied van sociale veiligheid en criminaliteit. In  2020 zal er een nieuw IVP worden opgeleverd. De verwachting is dat dit een (kleine) verschuiving van prioriteiten op zal leveren. Er zal aansluiting worden gezocht bij de prioriteiten uit de Regionale Veiligheidsstrategie Midden Nederland 2019-2022. Er is behoefte aan meer focus door scherpere keuzes te maken. De afgelopen jaren is ingezet op woninginbraak en autokraak. De cijfers op beide onderwerpen zijn in de laatste jaren gedaald. Aangezien deze delicten veel impact op het slachtoffer hebben, willen we hier wel aandacht aan blijven besteden, maar de focus in aandacht zal naar verwachting verschuiven naar andere onderwerpen. Er is in deze programmabegroting extra geld opgenomen voor Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit. Hier zal steviger op worden ingezet. In plaats van de traditionele criminaliteit komt digitale criminaliteit steeds meer voor. Dit vraagt om de verdieping in het thema cyberveiligheid.
Bij het nieuwe IVP zal ook een nieuw uitvoeringsplan worden opgesteld.

1.

 Er wordt verdere uitvoering gegeven aan de aanpak van ondermijning. Districtelijk (West Utrecht) en lokaal heeft de aanpak van risicolocaties prioriteit. De focus lokaal is gericht op aanpak van spilfiguren en drugs;

2.

Verdere uitvoering Aanpak Nypelsplantsoen (Anders doen op het Nypelsplantsoen) in hechte samenwerking met o.a. Mitros, politie, MOvactor,Geynwijs, waaronder aanpak problematische jeugdgroep;

3.

Voor criminele veelplegers passen we de Top-X aanpak toe;

4.

Verkenning van het thema Cyberveiligheid in regionaal verband;

5.

Bestuurlijke controle uitvoeren van vergunde seksinrichting en verdieping van de aanpak mensenhandel;  

Omdat de vergunde seksinrichting door de coronamaatregelen langere tijd gesloten is, zijn de voorbereidingen voor deze bestuurlijke controle uitgesteld tot februari 2021.
Intern is er een eerste verkenning uitgevoerd met betrekking tot het thema mensenhandel. Deze is nog niet verder uitgewerkt, omdat regionale ontwikkelingen hier ook van belang zijn en dit nadere afstemming vraagt.

6.

Veiligheid doen we met elkaar: stimuleren van de meldingsbereidheid en betrokkenheid onder bewoners, bewonersinitiatieven met betrekking tot het verbeteren van de veiligheid worden ondersteund en gestimuleerd;

Door de coronamaatregelen zijn fysieke bijeenkomsten of ontmoetingen beperkt. Via communicatie in Molenkruier en social media is aandacht gevraagd voor diverse veiligheidsthema's.

7.

Zichtbaarheid op het gebied van veiligheid wordt vergroot, onder andere door een regelmatige inzet van de buurttent en andere initiatieven, aanwezigheid van de wijk-boa (buitengewoon opsporingsambtenaar) en wijkcoördinatoren bij bewonersavonden in de wijk en door  communicatiemomenten in de media;

8.

Blijven innoveren met de informatie gestuurde veiligheidsaanpak;

Het Veiligheidsinformatiesysteem wordt gebruikt om inzicht te krijgen in de hotspots en hottimes van diverse delicten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande mogelijkheden uit het systeem. De wens om het systeem verder door te ontwikkelen/ te innoveren wordt in verband met capaciteit die nu nodig is voor de coronamaatregelen nu niet opgepakt.

9.

Uitvoering geven aan de aanpak radicalisering: we blijven de signaleringsroute onder de aandacht brengen bij onze partners en pakken casuïstiek op via het casusoverleg radicalisering

10.

Samenwerking en kennisuitwisseling versterken met regiogemeenten;

11.

In 2020 zal een nieuw Integraal Veiligheidsplan worden opgeleverd voor de periode 2020-2023;

12.

Doorontwikkeling nieuwe registratiesysteem voor persoonsgerichte aanpak (PGA) i.k.v. nazorg ex-gedetineerden, regievoering op complexe dossiers en aanpak persoons- dan wel groepsgebonden overlastsituaties. Onderzoeken mogelijkheden uitbreiding van systeem voor andere processen zoals radicalisering en ondermijning.

Het registratiesysteem PGAx is geïmplementeerd voor de werkprocessen PGA, CMPG en Detentie&Terugkeer. In 2020 zijn de eerste verkennende gesprekken gevoerd om ook de werkprocessen van ondermijning, jeugdaanpak en Outreachteam in te richten binnen PGAx. Verwachting is dat dit medio 2021 wordt uitgerold.

13.

Aanhaken van externe partners op PGA-systeem.

Deze activiteit is deels gelukt. Partners kunnen casuïstiek aanmelden via het aanmeldportaal. De uitrol van het aanhaken van externe partners op dossierniveau is vertraagd. Dit wordt in het 1ste halfjaar van 2021 opgepakt.

14.

Samen met betrokken ketenpartners wordt vorm- en uitvoering gegeven aan een integrale (groeps)aanpak van deze jeugdgroepen. Jeugdgroepen zijn in beeld, zowel offline als online

15.

Capaciteit vanuit het team OOV wordt ingezet voor de crisisorganisatie corona. De omvang en duur van deze crisis maakt de claim op capaciteit boven gebruikelijk.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40