Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema Ondersteuning

Doel 3: Passende ondersteuning en hulpmiddelen beschikbaar
Doel 4: Ondersteuning om zelfstandig positie te verwerven
Doel 5: Passende ondersteuning om zelfstandig te wonen

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1.

Gezien de blijvend stijgende vraag naar jeugdhulp met daarbij horende stijging in de kosten, is sinds de zomer van 2019 de inzet op het regionale project ‘grip op jeugdhulp’ vergroot. Regionaal wordt ingezet op het versterken van de data(analyse) door de Regionale Backoffice Lekstroom, het versterken van het relatiebeheer van de grootste aanbieders, de zorgcoördinatie en het voorkomen van gestapelde zorg. Gezien de lokale verschillen in uitgaven binnen de Lekstroom kiest Nieuwegein aanvullend voor een lokale aanpak vanuit de driehoek Geynwijs, beleid en financiën/RBL. Naast deze inzet op analyse en sturingsmogelijkheden continueren we onze activiteiten gericht op onze transformatiedoelen van de transformatieagenda.

Gezien de blijvende stijging van de kosten voor jeugdhulp is in 2020 prioriteit gegeven aan de uitvoering van benoemde activiteiten. De uitgaven 2020 laten echter nog geen daling in de uitgaven Jeugdhulp zien. Dit beeld wordt landelijk herkend o.a. in het AEF rapport ‘Stelsel in groei’. In 2020 was dit extra complex door de (onbekende) gevolgen van de corona-maatregelen op de vraag naar jeugdhulp

Activiteiten die in 2020 o.a. zijn opgepakt:

  • kostenbewustzijn professionals
  • een nieuwe werkwijze voor actuele signalen over aanbieders die betrokken worden in de contractgesprekken.
  • driehoeksoverleggen met RBL-beleid- Geynwijs vinden maandelijks plaats waarin de Q rapportages en accountmanagement de belangrijkste onderwerpen van gesprek zijn.
  • Maandelijks doorlopen RBL-dashbord op verloop aantallen en uitgaven.

Gevolgen corona-maatregelen op jeugdhulp:
Aan zorgaanbieders is in de eerste lockdown gevraagd hun hulp zoveel als mogelijk (eventueel op alternatieve wijze) voort te zetten. Onze aanbieders hebben hier gehoor aan gegeven binnen de mogelijkheden van de corona-maatregelen (o.a. via beeldbellen). In het 2e halfjaar waren er meer mogelijkheden binnen de corona-maatregelen om hulp op de gebruikelijk wijze voort te zetten.

2.

We stimuleren het signaleren van zorgpeuters en hun gezin. Daarvoor gaan we de ouders (eerder) betrekken en de samenwerking tussen de diverse betrokken organisaties.

Binnen Geynwijs zijn twee collega’s in samenwerking met de JGZ en Kinderopvang, gestart om zich extra in te zetten voor zorgpeuters (0-2 jaar en 2-4 jaar. Door de sluiting van de kinderopvang stonden de mogelijkheden om te signaleren onder druk. Door de noodopvang ook open te stellen voor kwetsbare kinderen of telefonisch contact te houden met gezinnen waar zorgen om zijn is dit deels opgelost.

3.

We bouwen verder aan preventieve inzet door Geynwijs op School. Dit start in de voorschoolse periode en loopt door op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Zij gaan meer inzetten op preventieve coaching van kinderen en hun ouders d.m.v. krachtwerkinterventie-gesprekken.

Sinds 2020 worden er krachtwerk-gesprekken met kinderen en ouders/familie ingezet door medewerkers van Geynwijs op School, als preventief instrument. Als gevolg van de Corona-maatregelen (zoals sluiting van de scholen) gebeurde dit minder vaak dan verwacht, maar uit evaluatie blijkt dat er in het merendeel van de gevallen (ongeveer 70%) geen maatwerkvoorziening meer nodig was na deze interventie. De inzet wordt in 2021 gecontinueerd.

4.

We vervolgen onze inzet op de bovenregionale koers ‘transformatie essentiële functies’ en werken regionaal aan een ketenaanpak. De Lekstroomgemeenten ontvangen tijdelijk rijksbudget waarmee deze inzet een extra impuls kan krijgen. We continueren de inzet op meer kleinschalige voorzieningen met verblijf in de regio/wijk als alternatief voor grootschalige residentiële jeugdhulpvoorzieningen, het passend verwijzen en de (beschikbaarheid van) benodigde ambulante ondersteuning. Met de bovenregionale aanbesteding op residentiële jeugdhulpvoorzieningen (essentiële functies) die in 2019 loopt willen we in 2020 gebruik maken van hun expertise voor de verdere transformatie op de ambulante ondersteuning.

De bovenregionale aanbesteding essentiële functies is conform planning uitgevoerd. Per 1 april 2020 is Yeph (samenwerking van Youke, Pluryn en ‘s Heerenloo) de aanbieder die de opdracht uitvoert. Daarbij is gekozen voor een taakgerichte bekostiging waarin de transformatieopdracht financieel is vertaald.
We zien dat YEPH bovenregionaal in 2020 de gewenste transformatie heeft ingezet. De start van hun expertiseteam is wel wat vertraagd door de corona-maatregelen.

Voor Nieuwegein heeft de transformatieopdracht niet tot een financieel voordelig effect geleid in 2020. Belangrijkste reden is dat vooral in het eerste half jaar het gebruik van essentiële functies voor een aantal van onze jongeren noodzakelijk bleek. Op 1 januari 2021 zaten 5 jeugdigen in deze vorm van jeugdhulp.

5.

We continueren het jongerenloket Lekstroom in 2020 om jongeren met een hulpvraag op het gebied van onderwijs en werk integraal te ondersteunen vanuit WIL en RMC en onderzoeken de mogelijkheid om deze inzet structureel te bekostigen per 2020. We zoeken ondertussen de samenwerking met het lokaal werkteam om jongeren meer lokaal te ondersteunen bij het vinden van een passende opleiding of baan.

Het jongerenloket heeft in 2020 weer veel jongeren met een hulpvraag op het gebied van onderwijs en werk ondersteund. Begin 2021 wordt op basis van een evaluatie een besluit genomen over de invulling en bekostiging van het jongerenloket per 2022.
Hoewel de dienstverlening van het jongerenloket grotendeels gehandhaafd kon worden ondanks het corona-virus, was wel merkbaar dat het virus en de bijbehorende maatregelen veel effect hebben op jongeren. Doordat het moeilijker was om een baan of stage te vinden zijn, zijn in 2020 meer jongeren dan andere jaren in de bijstand gekomen.

6.

Extra ondersteuning in het onderwijs wordt gefaciliteerd door de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs. Een eventueel aanvullende zorgbehoefte wordt door de gemeente (Geynwijs) gefaciliteerd. Onderwijs voor kinderen met een zorgbehoefte (waaronder hoogbegaafdheid en Autisme Spectrum stoornis) wordt in samenwerking met diverse partners, het kind en de ouders mogelijk gemaakt door een passende plek binnen het onderwijs te vinden met of zonder extra ondersteuning.

Door de samenwerkingsverbanden is in 2020 gestart met het onderzoek of het aanbod in de regio dekkend genoeg is. In 2020 is tevens met regionale integrale OZA-werkgroep gestart. Door de werkgroep wordt de juiste en gewenste route naar zorg in het onderwijs beschreven. Het team Geynwijs op School stelde samen met Leerplicht voor 2021 nieuwe doelen om eenduidiger samen te werken met het onderwijs en bij de voorbereiding van de regionale Inkoop Jeugdhulp is ‘onderwijs en zorg’ opgenomen als apart onderdeel en geïnventariseerd waar de behoeften aan ondersteuning en innovatie hierin liggen. Dit loopt door in 2021.

7.

De Lekstroomgemeenten zetten per 2019 gezamenlijk extra in op een goede overgang voor jongeren van 18- naar 18+. Dit treft alle jongeren; onze aandacht richten we in eerste instantie op jongeren in jeugdhulp en wat er voor hen verandert. We zetten regionaal in op het op tijd in beeld krijgen van jongeren en het bieden van integrale ondersteuning op de verschillende levensdomeinen. Tijdelijke initiatieven en impulsen worden bekostigd uit het landelijke transformatiebudget dat Lekstroom als jeugdregio heeft ontvangen.

Ook in 2020 is veel gedaan om de zorg voor jeugd eenvoudiger, meer ontschot en dichterbij huis te organiseren. Samen met het Instituut voor Publieke Waarden is in 10 complexe casussen een maatwerkplan ontwikkeld. Het stimuleren en ondersteunen van jongeren om de big 5 in hun leven (Support, Wonen, School & werk, Inkomen en Positieve gezondheid) op orde te brengen, krijgt een steeds duidelijkere rol in de ondersteuning van jongeren. In 2020 zijn voorbereidingen getroffen om dit in te bedden in de nieuwe inkoop van jeugdhulp en Wmo en zijn we geselecteerd als één van de drie regio’s om vanaf 2021 onder begeleiding van het Nederlands Jeugdinstituut het Toekomstgericht werken in praktijk te brengen.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40