- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Openbaar belang
Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
De helft van alle BNG aandelen is van de Staat der Nederlanden, de andere helft is van gemeenten, Provincies en een hoogheemraadschap.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen. Het bedrag van de winstuitkering is in 2020 € 102.000 euro.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 4.887 mln.
Eind: € 5.097 mln.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 144.802 mln.
Eind: € 155.262 mln.
Financieel resultaat voor bestemming
2020: € 221 mln.
Risico's
n.v.t.
Ontwikkelingen
De BNG en de klanten ondervinden ook in 2021 de gevolgen van de COVID-19-pandemie. Daarnaast zal de volatiliteit op de financiële markten naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Openbaar belang
Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden.
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Financieel belang
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Financieel resultaat voor bestemming
Risico's
Ontwikkelingen
- Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Vestigingsplaats
Gouda
Doel
Ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie
Openbaar belang
De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven.
Bestuurlijk belang
Nieuwegein participeert in Dataland en is daarmee certificaathouder. De gemeente Nieuwegein heeft 29.848 certificaten. Dat is 0,44% van het totale aantal. De burgemeester van Nieuwegein, F. Backhuijs, is voorzitter van het bestuur van Dataland
Financieel belang
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 422.077
Eind: €
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 476.952
Eind: 5
Financieel resultaat voor bestemming
Jaarrekening 2020 volgt eind maart 2021
Risico's
N.v.t
Ontwikkelingen
Dataland wordt in 2022 (gepland) geliquidideerd. de verwachting is dat na verwerking baten en lasten 77% van de inbreng certificaathouder retour betaald kan worden.
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Openbaar belang
Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving voor iedereen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein is zowel eigenaar van, als opdrachtgever aan de RUD Utrecht. Het aandeel van Nieuwegein voor 2020 bedraagt € 288.472.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 1.332.000
Eind: € 1.659.000 (voorlopig)
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 2.410.000
Eind: € 2.612.000 (voorlopig)
Financieel resultaat voor bestemming
Het voorlopige resultaat 2020 is € 502.000
Risico's
1. Outputfinanciering: productie, onvoldoende productie door coronamaatregelen, een achterblijvende vraag en kengetallen
2. Ziekteverzuim
3. Bedrijfsvoering
4. Wet- en regelgeving o.a. OmgevingswetOntwikkelingen
In het jaar 2020 spelen onderwerpen als koersbepaling van de RUD, voorbereiding op de Omgevingswet en overdracht van asbesttaken naar de RUD.
- Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft tot taak het zorgdragen voor een goede reguliere en milieuverantwoordelijke inzameling van (gescheiden) huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Nieuwegein aan RMN € 4.614.100
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 613.300
Eind: € 217.600
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: €17.744.200
Eind: € 21.435.900
Financieel resultaat voor bestemming
Het resultaat 2020 in de programmarekening is nihil. De verrekening van het resultaat ( -675.000) is op basis van het bestuursbesluit RMN direct verwerkt in het vermogen en te verrekenen bedragen in 2021.
Risico's
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.Ontwikkelingen
In 2020 is een aanzienlijk nadelig resultaat 2020 op de exploitatie van RMN ontstaan. Dit nadeel is na afsluiting van het boekjaar geconstateerd en gecommuniceerd. In samenwerking met de accountant en een onafhankelijke partij wordt een analyse op het resultaat en de administratieve inrichting gemaakt. Verbetering ter voorkoming van soortgelijke afwijkingen worden in de loop van 2021 aan de deelnemende partijen voorgelegd.
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Openbaar belang
Het zorg dragen voor een goede reguliere en milieuverantwoordelijke inzameling van (gescheiden) huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 26 deelnemende gemeenten in de verbonden partij. De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2020 bedraagt € 1.527.859
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 494.290
Eind: € 696.111
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 17.580.965
Eind: € 22.327.385
Financieel resultaat voor bestemming
€ 165.612 Het resultaat is verwerkt in de bestemmingsreserve (EV einde jaar).
Risico's
Door het ontbreken van algemene reserves heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in een jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Alg vevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijkse te betalen bijdragen.
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden.
- Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Openbaar belang
Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Financieel belang
De kosten van de uitvoeringstaken worden bij de deelnemers in rekening gebracht via een jaarlijkse uitvoeringsopdracht. In 2020 was de waarde van de uitvoeringsopdracht € 992.071,46
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 1.843.718
Eind: volgt
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: n.v.t.
Eind: n.v.t.
Financieel resultaat voor bestemming
volgt
Risico's
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van onze parkeerexploitatie (PEX), waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie, bestaat het risico dat de indirecte kosten per resterend lid toenemen. Dit risico wordt niet apart benoemd. De beheersmaatregel voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
Corona heeft een flinke impact op de interne bedrijfsvoering van de coöperatie. Medewerkers moest veel thuiswerken en soms had dat effect op de kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening. Daarnaast is capaciteit weggevallen door quarantaine van medewerkers als gevolg van een eigen besmetting of besmettingen in de directe omgeving van medewerkers. De dienstverlening voor de leden in de parkeergarages en op straat is doorgegaan maar deels gewijzigd vanwege corona. Vooral bij het product “veiligstellen parkeergelden” zien we grote gevolgen in de opbrengst. Doordat er minder geparkeerd werd, zijn er minder uren handhaving op straat ingezet. Daarmee is ook het aantal opgelegde naheffingsaanslagen substantieel lager. Idem wat betreft het daaraan daarmee samenhangende aantal bezwaarschriften. Dit alles werkt door in de financiële dekking. Verder is het nieuwe parkeerrechtensysteem vertraagd doorontwikkeld. De beoogde functionaliteiten zijn grotendeels opgeleverd en klanten kunnen via het e-loket weer veel zaken zelf organiseren. Er zijn in 2020 een tweetal opzeggingen ontvangen van de gemeente Alkmaar en de gemeente IJsselstein. Maar er is ook een nieuwe lid erbij, gemeente Bergen.
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor 2020 is € 3.620.598
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 13.081.000
Eind: € 18.114.000 (voorlopig)
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 44.443.000
Eind: € 47.240.000 (voorlopig)
Financieel resultaat voor bestemming
Het voorlopig resultaat voor bestemming bedraagt € 2.511.000
Risico's
Openbaar Meldsysteem:
Omvorming van het meldsysteem kan leiden tot het wegvallen van de OMS-opbrengsten als een algemeen dekkingsmiddel.
Taakdifferentiatie/ (On)gelijke behandeling vrijwilligers:
Er bestaat een reëel risico dat de kosten voor brandweerzorg als gevolg van de taakdifferentiatie significant kunnen stijgen. Uitgangspunt van de VRU hierbij is dat eventuele financiële consequenties door het Rijk worden gecompenseerd.Ontwikkelingen
Herijking gemeentelijke crisisbeheersing:
Er bestaat een samenspel tussen de veiligheidsregio als verantwoordelijk voor de hoofdstructuur binnen de crisisorganisatie en de gemeenten als verantwoordelijk voor de gemeentelijke processen. De veiligheidsregio werkt samen met de gemeenten aan een herijking van de gemeentelijke crisisbeheersing. - Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder H. Adriani.
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 9 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU in 2020 bedraagt € 878.000 (na begrotingswijziging).
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 537.869
Eind: € 1.427.739
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 18.470.976
Eind: € 4.077.888
Financieel resultaat voor bestemming
€ 939.870. Het resultaat is toegevoegd aan de bestemmingsreserve ICT (EV einde jaar) ten behoeve van de door te voeren ICT-transitie.
Risico's
Niet van toepassing
Ontwikkelingen
De verdere uitrol van de ICT-transitie naar een nieuw applicatielandschap en het nader invullen van de kwijtscheldingsproblematiek ten aanzien van benadeelden van de kinderopvangtoeslagen.
- Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Openbaar belang
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches.
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen NieuwegeinNV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 11.282.263
Financieel belang
€ 1.444.291
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 10.640.164
Eind: € 10.699.087
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: € 717.511
Eind: € 958.187
Financieel resultaat voor bestemming
€ 58.921 (2019). Het resultaat 2020 is nog niet bekend wegens Covid ten tijde van het opstellen van deze jaarrekening.
Risico's
Als gevolg van de in 2019 ingestelde verruiming van de vrijstelling BTW op Sport, is de BTW daarvan op exploitatie, onderhoud en investeringen niet meer fiscaal aftrekbaar. Naar aanleiding hiervan is met de NV een DVO afgesloten waarmee gelegenheid wordt geven aan sportbeoefening en baden in de sociaal maatschappelijke context (verenigingssport, zwemles, recreatiezwemmen). Over de fiscale uitwerking hiervan is de NV in gesprek met de Belastingdienst. Zoals het er nu naar uitziet, is de kans reëel aanwezig dat de NV als BTW ondernemer kan worden aangemerkt. Dit gelet op het feit dat Sportfondsen (de grote organisaties) inmiddels als zodanig zijn aangemerkt door de Belastingdienst. Mocht dit toch negatief uitpakken, dan zal de gemeente de BTW meenemen in de compensatieregeling Specifieke Uitkering Sport (SPUK Sport). Het risico bestaat dan dat niet alle btw, en dan met name voor grote investeringen, verhaald kan worden. Het positieve financiële resultaat van de afgelopen jaren is door de coronacrisis ingehaald. Onduidelijk is nog welke financiële consequenties dit heeft voor 2021.
Ontwikkelingen
Merwestein is al jaren erg populair bij de recreatieve zwemmer. Het zwembad scoort al meerdere jaren hoge ogen (tweemaal eerste en eenmaal derde) bij de verkiezing van beste zwembad van Nederland (in de categorie meer dan 200.000 bezoekers per jaar).
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein oriënteert zich ook op haar positie als toekomst bestendig, geoutilleerd en duurzaam sportcomplex voor de stad welke past binnen de wijk.
In 2021 is Nieuwegein opnieuw, voor de derde en nu laatste keer, host-city voor de Nationale Sportweek die door de buurtsportcoaches georganiseerd wordt samen met de sportverenigingen.
Ook voert de NV het lokaal sport- en beweegakkoord uit, in samenwerking met diverse partijen uit de stad. - GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Openbaar belang
De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. Kuiper.
Financieel belang
€ 2.084.800
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 4.232.707
Eind: € 5.142.740
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 11.747.504
Eind: € 35.524.368
Financieel resultaat voor bestemming
€ 2.264.000
Risico's
Het corona-virus (COVID-19) heeft ook in 2021 veel invloed op de samenleving. De GGD regio Utrecht heeft vanuit de wettelijke taak (Wet publieke gezondheid) op het gebied van Infectieziektebestrijding een grote rol in de bestrijding van het corona-virus. De kosten die voortkomen uit de bestrijding van de pandemie worden door het Rijk rechtstreeks aan alle GGD-en vergoed.
Ontwikkelingen
In de Kaderbrief 2022 schetst de GGDrU een aantal onvermijdelijke (wettelijke) ontwikkelingen. Wij hebben de GGDrU laten weten dat wij betrokken willen worden bij de beleidskeuzes die voortkomen uit de geschetste ontwikkelingen. Daarbij hebben wij meegegeven dat onze financiële positie en beperkte begrotingsruimte een verhoging van de gemeentelijke bijdrage (nagenoeg) niet toelaat en wat ons betreft nieuwe ontwikkelingen (zoveel als mogelijk) binnen de bestaande begrotingskaders opgevangen moeten worden.
De coronacrisis heeft veel impact op de inzet van de GGD regio Utrecht, deze inzet kan consequenties hebben voor diverse van de voorgenomen taken. Ook bij beleidskeuzes die hieruit voortvloeien willen wij graag betrokken worden.
De totale begroting van de GGDrU stijgt met ca. € 3,2 miljoen. Deze stijging is grotendeels het gevolg van de werkelijke toegepaste index, compensatieregeling ziektekosten, loonontwikkelingen en premiestijging. De overige stijging is het gevolg van diverse kleine aanpassingen. In de Kadernota 2021 was de prognose van de bijdrage gebaseerd op een beperkte index en loonontwikkeling (loonvoet sector overheid 2,9%). In de begroting is rekening gehouden met de meest recente gegevens van de cao-ontwikkelingen.
De gemeentelijke bijdrage 2022 wordt door de GGDrU geschat op € 2.219.000. In de gemeentebegroting 2022 is rekening gehouden met een begrote bijdrage van totaal € 2.220.900. - Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Openbaar belang
WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder H. Adriani vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst ( organisatiekosten) en regelingskosten bedraagt, totaal € 28.176.000.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: 0
Eind: 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: 3.549.000
Eind: 8.178.000
Financieel resultaat voor bestemming
N.v.t.
Risico's
Door de coronacrisis ligt een stijging van het aantal werkzoekenden in de lijn der verwachtingen. De rijksmaatregelen hebben tot nu toe een dempend effect gehad, maar naar verwachting zullen we rond de zomer steeds meer te maken krijgen met de effecten.
Zowel regionale als landelijke afspraken leiden ertoe dat de financiële risico’s m.b.t. de organisatiekosten gedurende heel 2020 tot en met de eerste helft van 2021 beperkt zullen blijven:
• Nullijn: WIL, het college en de raad hebben afgesproken om vanaf 2020 de financiële nullijn aan te houden, tenzij er sprake is van onoverkomelijke kosten. In de eerste begrotingswijziging heeft WIL enkele onvermijdelijke kosten (werk, beslagvrije voet en digitale archivering) opgevoerd ad. €366k voor Nieuwegein.
• Crisisregime: voorts is afgesproken dat WIL, in het kader van de financiële nullijn, een eerste stijging van het klantenvolume tot 25% zal opvangen binnen de huidige personele capaciteit (onder andere door simpele aanvragen simpeler/sneller te verwerken). Boven de 25% zal WIL een tweede begrotingswijziging naar de raad sturen. Deze afspraak is vastgelegd in de (eerste) begrotingswijziging waar de raad op 4 maart 2021 mee heeft ingestemd.
• Tozo: in het kader van de coronacrisis heeft het Rijk alle gemeenten een bijdrage toegekend voor de uitvoering van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Deze stijging van het klantenvolume komt dus niet ten laste van de gemeenten.
• In het kader van de coronacrisis heeft WIL het Matchingsteam opgericht, die ervoor zorgt dat mensen die recentelijk werkloos zijn geworden, van werk naar werk worden bemiddeld. Ook dit voorkomt dat het aantal klanten bij WIL sterk toeneemt.
Conclusie: het is voor alle betrokkenen (CBS, WIL, gemeente) moeilijk om te voorspellen hoe het bijstandsvolume zich zal ontwikkelen in de komende tijd.Ontwikkelingen
Autonome ontwikkelingen:
We hebben te maken met autonome ontwikkelingen, zoals de coronacrisis, de lock down en de internationale handel. Daarnaast presenteert het Rijk regelmatig nieuw beleid, dat door WIL moet worden geïmplementeerd, zoals wijzigingen in de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Suwi), Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en nieuwkomers.
Organisatorische ontwikkelingen:
In 2021 zal de coronacrisis waarschijnlijk een extra stijging van het aantal klanten veroorzaken en hiermee een stijging van de organisatiekosten en de regelingskosten. We weten niet hoe sterk de stijging zal zijn, maar door de invoering van het zogenaamde crisisregime, waarmee WIL door slimmer te werken zal proberen om de eerste stijging van 10 á 15% op te vangen met het eigen personeel, bleven en blijven in 2020/2021 de kosten voor de gemeenten redelijk beperkt.
De Lekstroomgemeenten en WIL werken aan een meer lokale, ontschotte ondersteuning van inwoners naar werk. Dit heeft consequenties voor de organisatie, opdracht en financiering van WIL. We monitoren dit in 2020-2021. Aan het eind van deze periode maken we de balans op van dit gezamenlijke ontwikkelproces, en geven we het nieuwe opdrachtgeverschap aan WIL vorm (WIL 3.0).
De ontwikkelingen in Nieuwegein zijn met name gericht op het bevorderen van de uitstroom naar betaald en onbetaald werk, stappen op de participatieladder en integraal werken (Meedoen naar vermogen) en gericht op de bestrijding van armoede en schulden in maatwerk, op basis van gedragswetenschappelijke inzichten (Geldwijs).
WIL voert sinds 1 januari 2019 deels de taken uit op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening voor onze gemeente.
Voor de bedrijfsvoering van WIL waren deze ontwikkelingen nogal ingrijpend, maar het loopt goed. - Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Openbaar belang
Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder H. Adriani en wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2020 bedraagt € 290.100 (incl. NTB)
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 4.744.151
Eind: € 4.722.266
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: € 6.396.646
Eind: € 5.312.878
Financieel resultaat voor bestemming
€ 192.368 nadeel
Risico's
De uitvoeringsorganisatie van het recreatieschap Stichtse Groenlanden (Recreatie Midden Nederland) verkeert in structurele problemen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering. Dit heeft effect op de prioriteiten van het recreatieschap.
In 2020 zijn diverse mogelijke toekomstscenario’s uitgewerkt en in 2021 wordt een keuze gemaakt. Onduidelijk is welke juridische, personele en financiële consequenties dit heeft. Bij voortzetting van de coronamaatregelen bestaat het risico van verhoging van de deelnemersbijdrage als gevolg van minder inkomsten.
De uitvoeringsorganisatie van het recreatieschap Stichtse Groenlanden (Recreatie Midden Nederland) verkeert in structurele problemen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering. Dit heeft effect op de prioriteiten van het recreatieschap.
In 2020 zijn diverse mogelijke toekomstscenario’s uitgewerkt en in 2021 wordt een keuze gemaakt. Onduidelijk is welke juridische, personele en financiële consequenties dit heeft. Bij voortzetting van de coronamaatregelen bestaat het risico van verhoging van de deelnemersbijdrage als gevolg van minder inkomsten.Ontwikkelingen
Uitvoeringsorganisatie RMN wordt per 31 december 2021 geliquideerd en de samenwerkingsvorm van het schap wijzigt. Medio 2021 is daarover helderheid.
- WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Openbaar belang
Het bieden van een passende beschutte werkplek aan Wsw-medewerkers en andere inwoners van de gemeente Nieuwegein die vanwege een arbeidsbeperking of andere redenen op zo’n werkplek zijn aangewezen. WerkwIJSS vormt zo het vangnet voor mensen die op geen enkele manier bij een werkgever kunnen worden geplaatst.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
€ 281.540
Eigen vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: 298.550
Eind: € 211.354
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2020
Begin: 254.059
Eind: € 311.823
Financieel resultaat voor bestemming
€ 87.196
Risico's
Het is mogelijk dat er minder inkomsten zijn door:
- Problemen bij opdrachtgevers of personeel door de Corona crisis;
- Doordat een (flink) aantal werkplekken niet zijn ingevuld en wel zijn begroot. Hierdoor is er rekening gehouden met een bepaalde bezetting en daarbij productie vanuit WerkwIJSS. Het risico dat dit gebeurt is matig omdat WerkwIJSS niet uitgaat van volledige bezetting en 100 procent productiecapaciteit.Ontwikkelingen
Het idee was dat WerkwIJSS 2020 en 2021 zou benutten voor verdere ontwikkeling van de organisatie als vangnet voor mensen die aangewezen zijn op een beschutte werkplek en inzetten op producten om deze groep te bedienen. Door de Corona crisis zijn de plannen en ambities vertraagd. Ongeacht deze crisis blijft voldoende en deskundige begeleiding nodig op de werkvloer. Tevens is de verdere ontwikkeling en verbetering in de samenwerking tussen WerkwIJSS en de trajectbegeleiders (lokale werkteams) nog steeds een aandachtspunt. Evenals de instroom en doorstroom van inwoners waarvoor een beschutte werkplek passend is.