Wonen en economie

Wat hebben we daarvoor gedaan? Thema wonen

Thema Wonen Doel 1: Een goede kwaliteit van de fysieke leefomgeving

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Omgevingswet

In de begroting zijn 4 activiteiten benoemd met betrekking tot de implementatie van de Omgevingswet, namelijk: de omgevingsvisie Nieuwegein, het bijpassende monitoringsinstrument, het tijdelijke omgevingsplan en de overdracht van bodemtaken van provincie naar de gemeente.

1.

De omgevingsvisie Nieuwegein is medio 2020 gereed en wordt dan ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad.

De datum waarop de Omgevingswet in werking treedt is uitgesteld naar 1 januari 2022. Omdat de coronamaatregelen de consultatie van de ketenpartners en raad ten aanzien van de omgevingsvisie bemoeilijkt en omdat we dus meer tijd hebben om de implementatie voor te bereiden is de voorbereiding van de omgevingsvisie iets opgeschoven in tijd. De definitieve omgevingsvisie wordt in het voorjaar 2021 aangeboden voor vaststelling door de raad.

2.

In 2020 gaan we een monitoringsinstrument opzetten om de doelstellingen uit de omgevingsvisie en duurzaamheidsprofiel te monitoren.

De monitoring kan pas worden opgezet na vaststelling van de visie, omdat pas op dat moment helder is wat we op welke wijze willen gaan monitoren. De monitoring van duurzaamheid is een afzonderlijk proces dat het besluit duurzaamheidsprofiel volgt.

3.

Heel Nieuwegein is vanaf 1 januari 2021 opgenomen in het tijdelijk omgevingsplan. Hiervoor wordt een veegplan opgesteld; een bestemmingsplan voor een aantal locaties in Nieuwegein waarvoor nog geen digitaal bestemmingsplan voor handen is of waar we omissies zijn tegengekomen in de vigerende bestemmingsplannen.

Het tijdelijke omgevingsplan, dat op
1 januari 2021 van kracht zou worden, geldt nu vanaf 1 januari 2022. In 2020 is het veegplan voorbereid en heeft het als ontwerp ter inzage gelegen. Met de vaststelling van het veegplan in de eerste helft van 2021 is onze bestaande planvoorraad voldoende up-to-date om per 1 januari 2022 over te gaan in het tijdelijk omgevingsplan.

4.

We werken aan passende applicatie-architectuur en zorgen dat de organisatie gereed is om te werken volgens de Omgevingswet.

De nieuwe software die nodig is voor het verlenen van vergunningen en voor het opstellen van het omgevingsplan is inmiddels aanbesteed en wordt in 2021 uitgerold.

5.

In 2020 ronden we de overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeente af. Met de Omgevingswet gaan vanaf 1 januari 2021 veel taken en bevoegdheden vanuit de huidige Wet bodembescherming over van provincie naar gemeenten.

Door de uitstel van de invoering is ook deze activiteit een jaar doorgeschoven.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Betere Buurten

1.

In 2020 starten we met het volgende Betere Buurten-traject Kerkveld en omgeving. Het optimale synergievoordeel met het groot onderhoudsprogramma voor de openbare ruimte is in combinatie met het selectiemodel (2019-134) leidend voor de keuze van deze 6e buurt.

Het Betere Buurten-traject Kerkveld is gestart. Daarnaast is gestart met een evaluatie ter verbetering van het afwegingskader voor de selectie van buurten. Dit zal in de tweede helft van 2021 met de raad besproken worden.

2.

We evalueren de realisatie van de eerste vernieuwingsplannen in de Sluyterslaan, Rijtuigenbuurt en Merwestein. Deze evaluatie van de realisatie is een vervolg op de eerdere evaluatie van de planvoorbereiding in 2017 (raadsvoorstel 2017-285). In het eerste kwartaal van 2020 leggen we de uitkomsten aan de raad voor, zodat richting kan worden gegeven aan de lange termijnstrategie voor Betere Buurten.

De evaluatie is met vertraging eind december 2020 afgerond. Door de coronamaatregelen was het niet mogelijk grotere fysieke bijeenkomsten te houden met de inwoners van de buurten. Uiteindelijk hebben er (beperkte) ‘langs de deur’ interviews plaatsgevonden. De rapportage is inmiddels ter kennisname aan de raad toegestuurd en in mei 2021 is een informatieavond geweest.

3.

We trekken zoveel mogelijk samen op met de programma’s Buurtkracht, de Routekaart Energieneutraal, de visie en het uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie en de beheer- en onderhoudsplannen openbare ruimte (nota Kapitaalgoederen (2018-183).

In de nota duurzaam financieel evenwicht hebben we zichtbaar gemaakt hoe de synergie tussen deze ontwikkelingen tot stand komt.

4.

We ronden de planvoorbereiding in Schansen-Noord en Schansen-Zuid (Fokkesteeg) af en gaan verder met de uitvoeringswerkzaamheden.

De uitvoering buiten start in voorjaar 2021.

5.

Tot slot ronden we eind 2020 het traject in de Rijtuigenbuurt af.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Regio

1.

In 2020 werken we als regio, in overleg met hogere overheden, toe naar een ruimtelijke contour waarin we de kansrijke verstedelijkingsmogelijkheden (wonen en werken), mobiliteits-maatregelen, landschapsingrepen en energietransitie opnemen. Nieuwegein heeft hierin als belangrijke ontwikkellocatie de A12-zone, met onder andere de Galecopperzoom.

De contour REP is in het voorjaar van 2020 opgeleverd en door de raad vastgesteld.
De contour bevat de regionale koers en verstedelijkingsstrategie om te komen tot gezond stedelijk leven voor iedereen, evenals onderzoeksvragen die als agenda dienden. De onderzoeksvragen zijn in 2020 opgepakt en verder uitgewerkt en lagen mede ten grondslag aan besluitvorming in
het Bestuurlijk overleg Mirt in november 2020.

2.

In 2020 voeren we de afspraken uit de Woondeal Regio Utrecht uit. Doel is woningbouwprojecten sneller tot uitvoering te brengen voor Nieuwegein, met name City en Rijnhuizen, het functioneren van de woningmarkt te versterken, de groei te accommoderen (o.a. via REP) en te werken aan vitale wijken. Nieuwegein en Utrecht werken in 2019 een propositie uit, in de hoop in 2020 een regiodeal binnen te halen om stadsvernieuwing 3.0 nader uit te werken.

In 2020 konden de eerste successen van de woondeal worden geoogst. Zo heeft Nieuwegein geld ontvangen voor de regiodeal in het kader van vitale wijken, een bijdrage voor huisvesting kwetsbare doelgroepen en een bijdrage uit de woningbouwimpuls voor Rijnhuizen.
Een bijdrage voor City is in 2020 aangevraagd; besluitvorming daarover volgt in 2021. Ook is een aantal onderzoeken uitgevoerd waarmee onder meer inzicht in investeringscapaciteit van corporaties is verkregen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

City

1.

In 2020 start de realisatie van de locatie hoek Herenstraat en Noordstedeweg (HN-locatie). Hier worden 48 koopwoningen in de vrije sector gerealiseerd. Samen met de ontwikkelaar ontwerpen wij de daktuin van de HN-locatie.

De bouw van de HN-locatie is gestart met een feestelijke coronaproof moment met ontwikkelaar, bouwer en gemeente. Het ontwerp voor de daktuin moet nog worden gemaakt.

2.

In 2020 zijn de bestemmingsplannen voor de nieuwbouw aan De Doorslag, Het Stationsgebied en City in procedure.

3.

In 2020 starten de werkzaamheden voor de realisatie van Het Stationsgebied. De oude Kom en de Borgstede worden gesloopt. Afhankelijk van de onderhandeling met de vastgoedeigenaren en de mogelijkheden van verhuizing van bewoners/ondernemers in het gebied worden vervolgens ook de overige opstallen in het stationsgebied gesloopt teneinde de verplaatsing van de tramsporen en nieuwbouw te kunnen starten.

De opstallen in het Stationsgebied zijn gesloopt (Borgstede, Oude Kom, Chinees Restaurant Far East, Bioscoop, City Plaza Plus en woongebouw).

Met de vastgoedeigenaren van Blok B1 in het stationsgebied is overeenstemming bereikt over de bouw van 450 woningen en bedrijfsruimte in de plint. Een koepelcontract en anterieure overeenkomsten zijn vastgesteld door het college.

4.

In 2020 gaan wij verder met het
co-creatie-proces voor City. De ambitie om de duurzaamste binnenstad te realiseren, zal in co-creatie met alle betrokkenen en stakeholders vorm krijgen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Toezicht en handhaving

1.

De voorbereiding van de overdracht van asbesttaken aan de omgevingsdienst RUD Utrecht vindt in 2020 plaats.  Daarnaast vraagt in 2020 energie-informatieplicht voor bedrijven aandacht.

Er is een audit gedaan van werkprocessen RUD, die nodig zijn om de overdracht van asbesttaken zorgvuldig te laten plaatsvinden.

Er zijn 40 bedrijven bezocht en geadviseerd.

2.

In 2020 komen wij met een nieuw Beleidskader Omgevingsrecht.

De werkzaamheden zijn gestart, maar afronding hangt af van de uitgestelde invoering van de Omgevingswet, Wet privatisering Bouwtoezicht en de vormgeving van het basistakenpakket.

3.

We dragen zorg voor een snelle en goede afhandeling van de benodigde vergunningen, begeleiden initiatieven van derden en leveren de benodigde informatie aan onze inwoners en ondernemers op het gebied van wonen, economie, milieu en bouwen.

4.

Onze inzet op vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht stemmen wij, met name voor het onderwerp milieu en Omgevingswet, af met de omgevingsdienst RUD Utrecht. Voor het onderwerp bouwen stemmen we de werkzaamheden op het gebied van brandveiligheid af met de Veiligheidsregio Utrecht.

Inzet van onszelf en bij de RUD op het gebied van milieutoezicht is vooral gericht geweest op administratieve controles en niet zozeer op fysieke bedrijfsbezoeken tijdens de coronaperiode.

Het traject ‘Samen op weg’, om de RUD toekomstbestendig te maken met het oog op de invoering van de Omgevingswet, heeft geleid tot een plan van aanpak.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Overig

1.

We volgen de ontwikkelingen van het Rijk over stikstofdepositie (Programma Aanpak Stikstof (PAS)-berekeningen) op Natura 2000-gebieden, die ruimtelijke ontwikkelingen kunnen beperken, op de voet en nemen zo nodig maatregelen.

De regelgeving inzake stikstofdepositie wordt gevolgd via het Ministerie van infrastructuur en waterstaat. Elk bouwinitiatief in de vergunningprocedure wordt voorzien van een stikstofberekening. Toetsing vindt plaats en eventuele samenwerking met de Provincie Utrecht wordt gezocht.

2.

In 2020 gaan we na of het tijdelijk gronddepot in Het Klooster voor opslag van met PFAS-verbindingen belaste grond en baggerspecie, o.a. afkomstig van bouwprojecten, kan worden ontmanteld of moet worden verlengd. We verwachten dat het Rijk komt met definitieve regels over PFAS-verbindingen die alle betrokkenen helderheid geven hoe hiermee om te gaan.

Het tijdelijk gronddepot bleek met het vastgestelde PFAS-beleid niet meer noodzakelijk en is in het voorjaar 2020 ontmanteld. Het PFAS-beleid vanuit het Rijk in combinatie met de vastgestelde PFAS-beleidsnotitie en bodemkwaliteitskaart bieden voldoende duidelijkheid hoe om te gaan met PFAS-houdende grond.

3.

De huidige onzekerheden m.b.t. PAS en poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) kunnen van invloed zijn op ruimtelijke ontwikkelingen en grondwerkzaamheden in de openbare ruimte en vormen daarmee een risico voor de realisatie van onderdelen binnen deze programmabegroting.

Met een tijdelijk PFAS-gronddepot konden acute afvoerproblemen het hoofd worden geboden. In de tussentijd is PFAS-beleid en PFAS-bodemkwaliteitskaart opgesteld en in februari 2020 vastgesteld door de raad. Risico’s t.a.v. PFAS zijn hiermee voorkomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40