Bedrijfsvoering

Wat hebben we bereikt?

Overzicht resultaat in stoplichtkleuren Programma 6.

In bovenstaande grafiek wordt de verdeling weergegeven t.a.v.de verantwoorde resultaten van de activiteiten. De verdeling is deze grafiek is als volgt:
   0; Rood: doelstelling niet behaald/activiteit niet uitgevoerd
   6; Groen: doelstelling behaald/activiteit uitgevoerd
   7; Geel: doelstelling deels behaald/ loopt/activiteit is in uitvoering
   2;  Blauw: Extra inzet/nieuwe ontwikkeling/niet voorziene activiteit, wel uitgevoerd of gestart

Wat hebben we bereikt?

Bij het opstellen van de bestuursrapportage hebben we al een korte terugblik gegeven van de impact van de corona maatregelen op de organisatie en bedrijfsvoering van de gemeente Nieuwegein. Niet wetende dat na september een tweede golf van besmettingen en daarmee ook weer maatregelen zouden volgen. Onze medewerkers hebben het afgelopen jaar alles gegeven om hun werk voor de stad en de organisatie zo goed mogelijk uit te voeren onder de corona omstandigheden. Daarbij is bewaakt dat de balans tussen werk en privé zoveel mogelijk in evenwicht bleef.

In lijn met de toelichting bij de Bestuursrapportage is het door de corona maatregelen nodig geweest te prioriteren. Op het vlak van innovatie heeft dit tot versnelling geleid als het gaat om het online, digitaal en hybride werken. In systemen hebben we een flinke stap voorwaarts gezet. Dat heeft geleid tot een flinke inhaalslag rond de vernieuwing van het CRM (zaaksysteem) door een verbeterde methode voor analyse van applicatie architectuur en met de inzet van een koppeling voor veilig dataverkeer.

De vertraagde projecten (bijv. Lean, kwaliteit en substitutie, procesmanagement) waren gericht op organisatieontwikkeling, verbeteren samenwerking en vereenvoudigen van de uitvoering.  De vertraging werd veroorzaakt doordat een fysieke samenwerkingsvorm als belangrijke succesfactor moeilijk kon worden ingezet. Daarnaast vroegen ongeplande aanpassingen als gevolg van corona prioriteit zodat de organisatie voldoende ondersteund was in de aangepaste werkomstandigheden.  

De Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) is in 2020 volledig geïmplementeerd.
Het aantal garantiebanen is in 2020 conform doelstelling gestegen naar 7,5 plekken. Een prestatie waar we vanuit goed werkgeverschap erg tevreden mee zijn omdat het organiseren van passend werk, naast het werk dat al door SW-medewerkers wordt uitgevoerd, niet eenvoudig is.
De ambitieuze doelstelling voor ziekteverzuim is in 2020 niet behaald (zie de bijbehorende prestatie indicator). Er is wel veel aandacht besteed aan verzuimpreventie en verzuimbegeleiding. Het aandeel langdurig verzuim is echter moeilijk beïnvloedbaar en bepaald wel in belangrijke mate de hoogte van het verzuimpercentage.

Op het vlak van planning & control hebben we in 2020 de nieuwe cyclus volledig doorlopen. De nieuwe bestuursrapportage voldeed aan de verwachtingen van de raad. De continue verbetering van de P&C producten wordt onderdeel van het reguliere werk. Het traject duurzaam financieel evenwicht hebben we in stappen met de raad besproken en krijgt een vervolg.
Mede naar aanleiding van de besluitvorming over het rekenkameronderzoek 'Quick Scan Fiscale Processen' heeft de raad de capaciteit op het vlak van fiscaliteit versterkt. Hiermee kan uitvoering worden gegeven aan de verschillende sporen binnen het tax-control-framework.

Tot slot kreeg ook het verduurzamen van onze bedrijfsvoering aandacht. We vervingen niet-duurzame verlichting voor duurzame led verlichting, niet-duurzame voertuigen voor elektrische voertuigen en in het contract voor fairtrade koffie is een verduurzaming doorgevoerd.

Integriteit
Het thema integriteit blijft belangrijk voor onze gemeente. Naast het inmiddels goed ingeburgerde introductieprogramma voor nieuwe medewerkers is in 2020 de stap gezet om, naast externe vertrouwenspersonen, ook interne vertrouwenspersonen aan te stellen. Hierdoor verlagen we de drempel voor medewerkers om ongepaste en/of ongewenste situaties veilig aan te kaarten.

Informatiebeveiliging ENSIA
ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) heeft tot doel het verantwoordingsproces over informatieveiligheid bij gemeenten te professionaliseren door het toezicht te bundelen en aan te laten sluiten bij de gemeentelijke planning & control-cyclus. Om die reden wordt er ook in de jaarstukken over verantwoord.

Uit de zelfevaluaties voor BAG, BGT en BRO is gebleken dat we ruimschoots aan de gestelde normen voldoen. Uit de zelfevaluatie en audit voor DigiD is naar voren gekomen dat we aan één norm niet geheel voldoen. Dit is echter een landelijk probleem en dat wordt vanuit de toezichthouder, het ministerie van BZK, erkend. Het niet kunnen voldoen aan de norm heeft daarom geen effect op onze DigiD aansluiting en levert geen significant risico op voor de informatiebeveiliging. Verder is op het vlak van informatiebeveiliging voor alle gemeentelijke websites in beeld gebracht wat hiervan de veiligheidsrisico’s zijn en zijn alle negen hoge veiligheidsrisico’s geëlimineerd.

Andere belangrijke resultaten van het afgelopen jaar zijn:

  • Aanschaf van e-learning software voor bewustwording rond informatieveiligheid en privacy bij medewerkers
  • Invoering van een gevalideerde en veilige digitale handtekening, o.a. in het Sociaal Domein
  • Ingebruikname nieuw datacenter.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40