Bestuur en dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

Overzicht resultaat in stoplichtkleuren Programma 1.

In bovenstaande grafiek wordt de verdeling weergegeven t.a.v.de verantwoorde resultaten van de activiteiten. De verdeling is deze grafiek is als volgt:
   1; Rood: doelstelling niet behaald/activiteit niet uitgevoerd
   6; Groen: doelstelling behaald/activiteit uitgevoerd
   3; Geel: doelstelling deels behaald/ loopt/activiteit is in uitvoering
  2;  Blauw: Extra inzet/nieuwe ontwikkeling/niet voorziene activiteit, wel uitgevoerd of gestart

Ondanks Corona heeft ook het democratische besluitvormingsproces met aanpassingen doorgang gevonden. Het is goed gelukt om digitaal informatie uit te wisselen en een goed debat te voeren. Corona heeft wel beperkingen gelegd op de mogelijkheden om het gesprek met inwoners te voeren.

In 2020 hebben we de eerste stappen zetten op weg naar een breed gedragen geactualiseerd participatiebeleid. Een beleid dat goed aansluit bij actuele ontwikkelingen op het vlak van de doe-democratie en netwerksamenleving. Het vernieuwde participatiebeleid raakt daarmee alle domeinen van de gemeente, ook gelet op de Omgevingswet, en een aantal andere thema’s zoals de inspraakverordening, stakeholdermanagement en het vergadermodel van de raad. We ronden in 2021 dit traject af met een nieuwe participatienota.  

De coronamaatregelen hebben in 2020 een grote impact gehad op de dienstverlening aan inwoners en ondernemers. De steeds veranderende maatregelen vroegen om continue aanpassen van de (vormen van) dienstverlening aan die maatregelen met als doel onze samenleving zo min mogelijk te hinderen in hun vraag om onze dienstverlening. Dit moest gegeven de omstandigheden prioriteit krijgen en heeft druk gezet op minder essentiële zaken zoals kwaliteitsverbetering adresonderzoek, BRP, doorontwikkeling identiteitsmanagement.

Op de vier sporen van ons Programma Dienstverlening (verbeteren bereikbaarheid, doorontwikkelen digitale dienstverlening, passende dienstverlening en organisatieontwikkeling) hebben we in 2020 verder uitvoering gegeven vanuit onze principes van gemak, bereikbaarheid en klantvriendelijkheid. In het kader van digitale dienstverlening kunnen uitvaartondernemers de aangifte overlijden voortaan digitaal doen, hebben we knelpunten uit het MOR proces gehaald en krijgt het digitale trouwloket meer vorm. We monitoren in 2021 of de toegepaste verbeteringen in MOR resulteren in een grotere klanttevredenheid op dit punt. Belangrijke extra taak in 2020 was het digitaal toegankelijk maken van onze websites. Deze moeten voor alle doelgroepen lees- en hoorbaar worden gemaakt.

Ook in coronatijd hebben de inwoners die niet tevreden zijn over de gemeente de weg gevonden naar de ombudsfunctionaris en de commissie bezwaarschriften. De gesprekken hebben een bepaalde periode niet fysiek maar online plaatsgevonden en we hebben geen signalen gehad dat dit de kwaliteit van de processen heeft beïnvloed. We vinden het belangrijk om te leren van bezwaren en klachten en dat is de reden dat uit het jaarverslag van zowel de ombudsfunctionaris als de commissie bezwaarschriften weer een aantal leerpunten zal worden getrokken.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2021 08:17:54 met de export van 06/08/2021 08:01:40